Rahman & Rahim







Kita biasanya hanya mengatakan Bismilah tanpa banyak berfikir secara mendalam... Kemudian kita membaca Al-Fatihah jika ada saat kematian! Manakala, Rasul Allah telah memberi amaran kepada kita "Salat, jika tanpa Fatihah, tidak akan diterima!"

Seperti yang kita tahu, Bismilah adalah 'Bismillah-ARRahman-arRahim'. Ia adalah kedua-dua ayat pertama al-Quran, dan, berdasarkan pemahaman yang sama, ayat pertama bab pembukaan, al-Fatihah.

Ada yang mengatakan bahawa Bismilah tidak boleh dianggap sebagai ayat pertama al-Fatihah kerana ayat pertama al-Fatihah adalah "Alhamdu lillahi Rabbil alamin" (iaitu "Hamd milik Allah, Rabb semesta alam"). Topik ini telah dibincangkan secara terperinci dalam tafsiran Allahyarham Elmalili Hamdi terhadap al-Quran.

Saya hendak mendekati topik dari sudut yang berbeza di sini dan cuba untuk membezakan disebabkan pengulangan. Iaitu, jika Bismilah adalah ayat pertama al-Fatihah maka mengapa 'Rahman-arRahim' mengulangi sekali lagi dalam ayat yang ketiga?

"Bismillah-ARRahman-arRahim

Al hamdu lillahi Rabbil alamin

Ar Rahman ar-Rahim ... "

Saya ingin menarik perhatian anda kepada misteri huruf 'B' pada awal Bismilah. Saya telah menjelaskan rahasia ini dalam Muhammad Allah dengan rujukan tafsiran Allahyarham Hamdi Yazir ini [1] dalam hal huruf B:

Jurubahasa mendakwa bahawa huruf B di sini menandakan sama ada 'kekhususan' atau 'persatuan' atau pun 'untuk mendapatkan bantuan' ... Berdasarkan pemahaman ini, kata dan terjemahan untuk Bismilah (yang bermula dengan huruf B) hendaklah:
 'Kerana, atau bagi pihak Allah yang Rahman dan Rahim 'yang menandakan kemungkinan. Ini adalah pengakuan 'wakil'.

Untuk memulakan aktiviti dengan kata-kata 'bagi pihaknya' bermaksud 'Saya sedang terlibat dalam aktiviti ini berhubung dengan, sebagai seorang khalifah kepada, sebagai wakil, dan sebagai ejen kepada-Nya, oleh itu aktiviti ini bukan milik saya atau seseorang lain tetapi hanya Nya '. Inilah keadaan kemusnahan kepada Allah (fana fi-Allah) yang berkaitan dengan konsep Unity of Existence.

Rahman dan Rahim sifat-sifat Allah muncul dari Diri. Oleh itu, orang yang boleh mencapai nikmat Rahman dan Rahim, kedua-dua yang nyata dan tersembunyi, melalui keperibadian sendiri.Memandangkan pengetahuan ini, kita boleh mengatakan bahawa, berdasarkan realiti dilambangkan dengan huruf 'B', Rahman dan Rahim sifat-sifat Allah muncul dari diri. Oleh itu, orang yang boleh mencapai nikmat Rahman dan Rahim, kedua-dua yang nyata dan tersembunyi, melalui keperibadian sendiri. 

 Dari kacamata lain yang jelas perkara, iaitu, aspek alam semesta di mana individu itu mampu membuat pangamatan. Dalam erti kata lain, semua perkara boleh diamati dalam semua dimensi kewujudan mengekalkan kewujudan mereka dengan Rahman dan Rahim kualiti yang hadir dalam Nama-komposisi dasarnya mereka (Rububiyyah).Walaupun ayat pertama menandakan Uluhiyyah sebagai terbitan daripada intipati seseorang, ayat-ayat
kedua dan ketiga menunjukkan bahawa kesempurnaan Uluhiyyah, yang menjana dari sudut Rububiyyah dalam intipati setiap individu di alam semesta, terdiri  daripada Rahman dan Rahim kualiti .

 Ini bermakna, ayat pertama melambangkan misteri 'mengetahui diri sendiri' dan ayat kedua menandakan misteri 'mengetahui hakikat yang sebenar (Ashya)'.
 Setelah berkata semua ini, mari kita berfikir tentang siapa dan apa sebenarnya kita merujuk kepada apabila membaca yang berikut semasa ruku 'dan sujud dalam salat:
 "Subhana Rabbi al-Azim!"
 "Subhana Rabbi al-A'la!"
 Apa yang ia bermakna untuk Rabb saya untuk menjadi Subhan, Azim dan A'la?
 Apa niat disebalik mengulangi kata-kata ini? Apa yang kita sepatutnya memahami dan merasakan semasa membuat doa ini?
Semoga Allah membenarkan dan memudahkan kefahaman untuk kita.


Ahmed Hulusi


Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.