Kursi di 7 langit atau Langit ke 7??


✅Dimanapun kursi, bukan apa yang boleh kita bayangkan seperti cerita karut yang diceritakan oleh agamawan2 di luar sana.

✅Mereka meletakkan 'Kursi di 7 langit, dan Arasy' (arah) di atas Kursi, kemudian mencari petunjuk dalam parameter ini, sedangkan Dia hadir dengan ZatNya di setiap zarah".

✅Zat Mutlak Allah  adalah tidak terhingga, jadi jika Dia hadir dengan Diri-Nya yang Tidak Terhingga dalam setiap zarah, dalam setiap dimensi, maka pada hakikatnya tidak ada zarah apa pun, yang ada hanyalah Yang Kekal.

✅ Selagi kita gagal memahami Infiniti Allah sepenuhnya dari sudut Keesaan-Nya (Wahidiyyah), pemahaman kita tentang Islam dan Iman tidak akan pernah mencukupi.

 ✅Al-Qur'an menggambarkan keadaan orang seperti ini

📌 "Tidakkah kamu melihat orang yang mendewakan 'hawa'nya (keinginan naluri, bentuk badan, diri yang berkhayal)?" (Al-Quran 25:43)

✅Orang ramai telah mencipta tuhan dalam imaginasi mereka berdasarkan pengkondisian mereka sendiri, dan mereka mensia-siakan hidup mereka untuk menyembah tuhan khayalan ini.

 ✅Untuk tidak menjadi salah seorang daripada mereka, kita mesti memahami, melihat, merasakan dan mengalami Infiniti Allah dari perspektif keesaan (Wahidiyyah)Nya.

✅ Semua ini hanya boleh difahami melalui pengalaman, bukan dengan membaca, tetapi dengan menghayatinya.

 ✅Untuk dapat hidup dengan betul, ia mesti dicetuskan melalui  sebab tertentu. Kita mesti mampu melampaui perkataan
dan menjadi penjelmaan maknanya. Kita mesti melepaskan diri dari tabir kewujudan, supaya yang tinggal hanyalah Yang Maha Melihat.

 ✅Untuk mencapai ini, kita mesti percaya dahulu dan kemudian meneruskan kepercayaan ini. Kita perlu dibersihkan dan disucikan daripada semua keadaan kita dan emosi yang melekat padanya.

✅Apabila ini berlaku, kita pasti akan jatuh ke dalam pemenuhan keinginan naluri dan keinginan badan kita.

✅ Jika ini tercapai, maka kita mesti memusnahkan ilusi 'Diri' yang berasingan dan "Mati sebelum mati" seperti kata para sufi, bahawa satu-satunya yang Kekal ialah Allah.

✅Kita akhirnya boleh melepaskan pemikiran seperti manusia dan mula berfikir bagaimana Tuhan berfikir, seperti yang Nabi Isa katakan.


  

Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.