HEART ATTACK & STROKE : PENGAMBILAN PROTEIN HAIWAN YANG BERLEBIHAN DAN BERTERUSAN





(Jgn skip video Ini)
Minit 1.24...mention pasal fatty substance+plague adalah 
refer to excessive animal protein yg kita makan


Pembentukan “blood clot” atau  darah beku  dianggap sebagai risiko utama faktor serangan jantung dan strok. Ramai yang mengatakan punca utama adalah lemak dan kolesterol, tetapi harus diingat, lemak tidak mempunyai keupayaan pembekuan. 
Punca utama “blood clot” adalah  daripada kepekatan protein yang tinggi dalam darah.

Strategi pertama yang digunakan oleh badan kita untuk mengelakkan
bahaya serangan jantung  berlaku adalah dengan mengeluarkan protein berlebihan dalam aliran darah dan simpan di tempat lain buat sementara waktu. 

Satu-satunya tempat di mana protein dapat ditampung dengan jumlah yang agak besar adalah di dinding kapilari di rangkaian saluran darah. Dinding kapilari di saluran darah  mampu menyerap sebahagian besar protein tambahan lalu  membina semula protein menjadi serat kolagen, yang merupakan 100% protein, dan di  simpan di “Basement Membrane”.

” Basement  membrane” ini  mempunyai keupayaan untuk meningkatkannya ketebalan sehingga 10x ganda. Disebabkan ketebalan itu, sel-sel di dalam badan tidak lagi menerima jumlah oksigen dan nutrisi asas yang mencukupi termasuk yang membentuk otot jantung. Dengan yang demikian, jantung automatik menjadi lemah dan mengurangkan prestasi jantung serta yang bersangkut paut dengannya.

Apabila tiada lagi protein yang dapat ditampung di kapilari
dinding, "basement membrane" arteri juga mula menyerap protein kerana tiada pilihan lain untuk mengelakkan ancaman serangan jantung, sekurang-kurangnya untuk beberapa waktu.

Tetapi akhirnya, selepas gagal di tampung, lapisan dalaman dinding arteri menjadi kasar dan tebal, macam karat di paip air. Keretakan dan luka juga muncul di lokasi yang berbeza.
Jika ada kecederaan saluran darah yang lebih kecil, mudah  ditangani hanya dengan platelet darah iaitu dengan cara mengeluarkan  hormon serotonin, yang membantu menyekat saluran darah dan mengurangkan pendarahan. Tetapi jika luka yang lebih besar,  tidak dapat ditutup oleh platelet sahaja; mereka memerlukan proses darah yang kompleks dalam tubuh.

Tetapi, jika gumpalan darah pecah atau “blood clot, ia boleh masuk ke jantung lalu mengakibatkan infark miokard (yang biasa disebut dengan heart attack atau serangan jantung). 
Jika blood clot sampai ke otak pula, ia dipanggil strok.

PROTEIN HAIWAN YANG PERLU DIJAUHI:
1. Segala jenis daging
2. Ayam
3,.Ikan
4. Dan lain2

DAIRY PRODUK YANG PERLU DIJAUHI:
1.Susu
2.Telur
3.Cheese
4.Dan lain2


MEDICAL JOURNAL

1)Plant-based foods and prevention of cardiovascular disease: an overview


2)Vegan proteins may reduce risk of cancer, obesity, and cardiovascular disease by promoting increased glucagon activity

Animal Protein adalah protein RECYCLE



KAEDAH TERBAIK UNTUK SELAMATKAN JANTUNG & STROKE...

SILA KLIK DIBAWAH :



Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.