Usul Makrifah



    Adapun yang terkandung didalam usul ma’rifah ini 4 perkara iaitu
i)                     Tauhidul Af’al
ii)                   Tauhidul Asma’
iii)                  Tauhidul Sifat
iv)                  Tauhidul Zat

TAUHIDUL AFAAL


Adalah tauhidul af’al ini ertinya meng-esakan Allah Taala pada sekalian perbuatan.Adapun tauhidul afaal inilah maqam yang dibawah sekali daripada maqam yang diatas-atas kepada sekalian maqam Arifin billah  daripada  orang yang salik dan kepada orang yang ma’juzuk. Erti orang yang Salik ialah orang yang sungguh ijtihad dengan riadah dan dengan musyahadah mengamalkan wirid guru dan ijazah guru tanpa mubah. Erti orang ma’juzuk iaitu orang yang diambil oleh Allah Ta’ala dengan terkejut tanpa mengamalkan wirid guru dan ijazah guru.Erti wirid guru ialah sekalian sunnatul-rasul dan erti ijazah guru sekalian perkataan rasul.
Maka apabila engkau pandang dengan mata hatimu dan mata kepalamu, tiada ada yang memperbuat pada sekalian perbuatan didalam alam ini samada perbuatan dirinya atau yang lainnya, samada perbuatan baik seperti Iman dan taat,samada perbuatan jahat seperti kufur dan maksiat, samada perbuatan Mubasarah atau perbuatan tawalud.
 Erti mubasarah seperti jadi huruf yang ditulis orang yang menyurat (atau gerak tubuh badan kita @benda lain yg bergerak).
 Erti tawalud seperti gerak pena yang mencorak huruf yang dating.Sekaliannya perbuatan itu, tiada ada yang lainnya, hanya semata-mata ‘af’alullah’ dengan sebenar-benar ‘Haqul-Yaqin’.
Maka apabila tetap pandangan mata hatimu dan mata kepalamu, bahawasa-nya, tiada ada yang memperbuat pada sekalian perbuatan didalam alam ini hanya semata-mata ‘Ilallah’ dengan ‘Haqul-Yaqin’ maka baharu engkau mencapai ‘Wahdaniatullahu ta’ala’ pada sekalian Afaal.Maka lepaslah engkau dari syirik qafi dan ujub dan riak dan takabur, sombong dan bongkak serta sama’ah dan lain-lainnya.Maka jadilah engkau ahli Tauhid pada ‘Af’alullah’ dengan sebenar-benarnya.


Tauhidul Asma’
Adalah tauhidul asma’ ini ertinya meng-esakan Allah Ta’ala pada sekalian nama. Maka apabila engkau pandang dengan mata hatimu dan mata kepalamu, tiada ada yang bernama pada sekalian nama yang wujud didalam alam ini samada nama dialam dunia atau akhirat samada nama yang nyata atau yang ghaib samada nama yang wajib atau yang mustahil samada nama yang zahir dan yang batin, samada nama yang tersurat atau yang tersirat, samada nama dialam jabarrud atau malakut atau lakud.Sekaliannya hanya semata-mata wujud musammah. Erti musammah iaitu tiap-tiap nama pasti ada yang empunya nama dipunyai oleh yang bernama Allah, dipunyai oleh yang bernama Muhammad, dipunyai oleh yang bernama Jibrail. Maka adapun sekalian itu tertakluk takrifnya kepada Qalamullahu ta’ala akan sekalian asma’ullah semata-mata.
Maka apabila tetap pandangan mata hatimu dan mata kepalamu, tiada ada yang bernama pada sekalian nama didalam alam ini hanya semata-mata asma’ullah’ dengan sebenar-benar ‘Haqul-Yaqin.Maka baharulah engkau mencapai wahdaniatullahu ta’ala kepada sekalian asma’.Maka baharulah engkau lepas dari syirik qafi dan ujub dan riak dan takabur, sombong dan bongkak dan sama’ah serta lain-lainnya.Maka jadilah engkau, ahli Tauhid pada asma’ullah dengan sebenar-benarnya

Tauhidul Sifat
Adapun tauhidul sifat ini ertinya mengesakan Allah Ta’ala pada sekalian rupa.Maka apabila engkau pandang dengan mata hati dan mata kepalamu, tiada ada yang berupa pada sekalian rupa yang wujud didalam alam ini samada rupa dirinya atau yang lainnya,samada rupa didalam dunia atau akhirat,samada rupa yang nyata atau ghaib, samada rupa yang zahir atau yang batin,samada rupa yang wajib atau yang mustahil
Sekaliannya itu ditakrifkan bahawa tiada ada yang kaya melainkan Ilallah,tiada ada yang berpangkat melainkan Ilallah,tiada ada yang mulia melainkan Ilallah,tiada ada yang kuat lagi perkasa melainkan Ilallah,tiada ada yang kasih lagi sayang melainkan Ilallah, tiada ada yang indah dan cantik melainkan Ilallah semata-mata dengan Haqul-Yaqin.
Maka apabila tetap pandangan mata hatimu dan mata kepalamu, tiada ada yang berupa pada sekalian rupa yang wujud didalam alam ini hanya semata-mata sifatullahu ta’ala dengan sebenar-benar ‘Haqul-Yaqin.Maka baharu engkau mencapai Wahdaniahullahu ta’ala pada sekalian rupa.
Maka lepaslah engkau dari syirik qafi dan ujub, dan riak dan takabur, sombong dan bongkak dan sama’a serta lain-lainnya.Maka jadilah engkau ahli Tauhid pada sekalian sifatullah dengan sebenar-benarnya.

Tauhidul Zat.
Adapun tauhidul zat ini ertinya meng-esakan Allah Ta’ala pada sekalian zat.Adalah maqam Tauhidul-Zat ini maqam kesudahan.Dengan Dialah yang boleh sampai kepada maqam yang diatas-atas iaitu kepada orang yang arifinbillah dan orang yang hampir terlebih hadapan dengan Allah.Tiada ada sekalian makhluk yang boleh sampai kepada maqam baqa’ ini melainkan para-para Anbia dan para-para Aulia dan para2 sahabah.Maka apabila engkau pandang dengan mata hatimu dengan mata kepalamu,tiada ada zat yang maujud pada sekalian yang mawjud di dalam alam ini samada alam yang nyata atau yang ghaib, samada alam yang zahir atau yang batin, samada alam yang dunia atau akhirat, samada alam Jabar atau Malakut atau Lahut.Tiada yang lain hanya semata-mata dikatakan wujud mujhir.Tiada ada yang berzat wujudnya itu disebut Allah & tiada ada yg lain yg maujud disebut ILLA. Maka sesungguhnya tiada Allah yang diingat.Hanya yang diingati kepada hambanya yang mukmin. Maka apabila tetap pandangan mata hatimu dan mata kepalamu, bahawa tiada apa yang berzat pada sekalian zat yang wujud di alam ini, hanya semata-mata zatullahu ta’ala yang takluk kepada sekalian sifat-sifat padanya iaitu sifatullah, asma’ullah, dan af’alullah kepada dirinya.Maka baharulah engkau mencapai ‘Wahdaniatullahu ta’ala’ pada sekalain diri.Maka lepaslah engkau dari syirik qafi dan ujub dan riak dan takabur dan sombong serta lain-lainnya.Maka jadilah engkau ahli Tauhid pada zatullah dengan sebenar-benarnya.
                                                                                                                         


Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.