Allah

ALLAH ... Seperti nama ... Ia menunjuk kepada Uluhiyyah! Uluhiyyah merangkumi dua realiti. 

HU yang menandakan Essence mutlak (Dhat) dan alam titik tak terhingga di mana setiap mata dibentuk oleh perbuatan memerhatikan pengetahuan melalui pengetahuan. Ini perbuatan memerhati adalah bahawa setiap titik melambangkan komposisi individu Nama. Oleh berkenaan dengan intipati mutlak-Nya, Allah selain daripada, tetapi dari segi Nama-Nya, Allah adalah sama seperti kewujudan melahirkan (sh'ay) lagi namun jauh dan di luar (Ghani) dari dunia dan apa-apa sifat! Inilah sebabnya mengapa Allah yang menjadikan kewujudan melahirkan (sh'ay) dan perbuatan yang dengan Nama-Nya, menggunakan kata ganti jamak 'Kami dalam al-Quran. Kerana, pada dasarnya, kewujudan melahirkan (segala-galanya dalam penciptaan) adalah tidak lain daripada Allah! Sila ambil perhatian bahawa dengan kewujudan melahirkan (sh'ay) kita merujuk kepada Dimensi Nama yang membentuk kewujudan. Satu boleh berfikir dan merenung intipati penciptaan dan kewujudan, tetapi kita tidak boleh memikirkan Zat mutlak Allah. Sukar dibayangkan dan tidak sesuai; sesungguhnya ia benar-benar mustahil! Ini kerana salah satu yang telah dicipta dengan ungkapan Nama-Nama Allah tidak dapat memahami sepenuhnya Zat Mutlak Allah! Walaupun pengetahuan ini didedahkan oleh ilham ilahi - yang mustahil - ia adalah mustahil. Inilah sebabnya mengapa ia dikatakan 'jalan usaha itu berakhir dengan ketiadaan.

HU'Allahulladhiy la ilaha illa HU! Sama ada melalui wahyu atau melalui kesedaran, HU adalah intipati dalaman realiti segala sesuatu yang dilihat ... Untuk tahap bahawa, kerana pantulan Akbariyyah, kagum pertama kemudian ketiadaan berpengalaman dan, oleh itu, Realiti Hu tidak boleh menjadi dicapai! Penglihatan tidak dapat mencapai HU! HU menandakan kekaburan mutlak dan tdk dimengerti! Sebagai perkara fakta, semua nama, termasuk Allah disebut berkaitan dengan HU dalam al-Quran! 
"HU ALLAH adalah AHAD."
 "HU adalah RAHMAN dan RAHIM."
 "HU adalah Awwal, AKHIR, ZAHIR dan BATIN."
 "HU adalah Aliy dan AZIM."
 "HU adalah SAMI dan BASIR."  Dan juga tiga ayat terakhir Bab al-Hashr ... Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa menggunakan HU sebagai awalan untuk Nama lain adalah pertama untuk menubuhkan bandingan (tanzih) dan kemudian untuk menunjukkan persamaan (tashbih) berkenaan dengan Nama yang diberikan. Ini harus diingat pada setiap masa.

Ahmed Hulusi


Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.