Saya balut kepala sahaja, yang lain saya tak buat..!!!

✅Saraf-saraf di seluruh badan memainkan peranan penting dalam menghubungkan sistem saraf pusat (otak dan saraf tulang belakang) dengan pelbagai bahagian badan. 
✅Saraf-saraf ini bertindak sebagai saluran untuk menghantar impuls elektrik antara otak dan anggota badan, membolehkan kita berinteraksi dengan persekitaran, menggerakkan otot-otot, merasai suhu, sentuhan, tekanan, dan memainkan fungsi lain yang penting bagi keseimbangan dan kesehatan tubuh.
✅ Balutan tangan.. kaki.. badan.. bukan sahaja untuk yg ada masalah sensory.. tapi sama penting seperti kepala.
✅Sebenarnya saraf2 halus yg hantar maklumat ke otak sangat banyak di bahagian tangan dan kaki, setiap angota saling memerlukan!.
✅Oleh itu, jangan tinggal step tersebut. apabila aliran darah & oksigen meguasai seluruh angota hasilnya sangat memberangsangkan.
✅Kegunaan saraf-saraf ini adalah untuk menyampaikan impuls elektrik dari otak dan saraf tulang belakang ke tangan dan juga menghantar impuls dari tangan kembali ke sistem saraf pusat. 
✅Dengan bantuan saraf-saraf ini, tangan dapat berfungsi untuk melakukan berbagai tugas seperti gerakan kasar dan halus, merasai suhu dan sentuhan, serta mengkoordinasikan aktiviti motorik seperti memegang, menggenggam, dan melakukan aktiviti harian lainnya.
✅Kerosakan pada saraf-saraf ini boleh menyebabkan masalah neurologikal, dan kehilangan sensitiviti di tangan dan jari-jari serta seluruh badan.





Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.