Usul Tahqiq
Adalah usul tahqiq ini
terbahagi kepada 4 bahagian
1)Syariat
2)Tarikat
3)Hakikat
4)Ma’rifat
Syariat
Adapun
syariat ini ertinya kenyataan/hasil barang yang dinyatakan oleh Allah Ta’ala
seperti amar dan nahi (bukan perbuatan Rasullulah) Erti
amar itu suruh dan erti nahi itu tegah.Maka
tertakluklah ia kepada anggota.
Tarikat
Adapun
tarikat ini ertinya jalan iaitu jalan
yang menyempurnakan akan syariat seperti zuhud, tawakal, redha, sabar,
muhabbah dan zikir sakaratul maut.Maka
tertakluklah ia pada hati dan ternyatalah ia pada
anggota.
Hakikat
Adapun
hakikat ini ertinya yang sebenar-benarnya
yang wajib dipercayai perkataannya ‘Ilahiyyah’ dan ‘Nabawiah’ melalui ‘Sam’iyah. .Erti
Ilahiyyah – Qalamullah atau Qitabullah atau Al-Quran.
Erti
Nabawiah – Sunah2 dan hadis2 rasul, erti
Sam’iyah ialah pendengaran.Maka
tertakluklah ia pada SIR HATI dan ternyatalah ia pada
anggota.
Ma’rifat
Adapun
yang dikatakan ma’rifat itu ertinya mengenal. Mengenal
akan Allah Ta’ala itu akan 4 perkara yang disebut mengenal akan zatnya,
sifatnya, asma’nya dan af’alnya.(tertakluk kepada hambanya yg mukmin). Maka
apabila engkau pandang dengan mata hati dan mata kepalamu tiada ada yang mawjud
pada sekalian zat di dalam alam ini, hanya semata-mata ‘Ilallah’ dengan
‘Haqqul-Yaqin’ dan tiada ada yang bersifat pada sekalian sifat yang wujud
didalam alam ini hanya semata-mata ‘Ilallah’ dengan ‘Haqul Yaqin’ dan tiada ada
yang berasma’ pada sekalian asma’ didalam alam ini, hanya semata-mata ‘Ilallah’
dan ‘Haqul-Yaqin’ dan tiada ada yang beraf’al pada sekalian af’al yang wujud didalam
alam ini hanya semata-mata ‘Ilallah’ dengan ‘Haqul-Yaqin’
Maka
barulah engkau mencapai ‘Wahdaniatullahu ta’ala’ pada sekalian zat, dan pada
sekalian sifat, dan pada sekalian asma’ dan pada sekalian af’al. Maka baharulah
engkau lepas dari syirik Qafi dan Ujub dan riak dan takabur, sombong dan
bongkak dan sama’a serta lain-lainnya seperti Firman Allah Ta’ala kepada
kalimahNya :-
‘Lailaha
illallah’
Ertinya
: bahawa sa-nya tiada ada yang lain selain daripada Allah semata-mata.
Maka
baharulah engkau menjadi ahli tahqiq dengan sebenar-benarnya
Comments
Post a Comment