Allah
ALLAH ... Seperti nama ... Ia menunjuk
kepada Uluhiyyah! Uluhiyyah merangkumi dua realiti.
HU yang menandakan Essence
mutlak (Dhat) dan alam titik tak terhingga di mana setiap mata dibentuk oleh
perbuatan memerhatikan pengetahuan melalui pengetahuan. Ini perbuatan memerhati
adalah bahawa setiap titik melambangkan komposisi individu Nama. Oleh berkenaan
dengan intipati mutlak-Nya, Allah selain daripada, tetapi dari segi Nama-Nya,
Allah adalah sama seperti kewujudan melahirkan (sh'ay) lagi namun jauh dan di luar
(Ghani) dari dunia dan apa-apa sifat! Inilah sebabnya mengapa Allah yang
menjadikan kewujudan melahirkan (sh'ay) dan perbuatan yang dengan Nama-Nya,
menggunakan kata ganti jamak 'Kami dalam al-Quran. Kerana, pada dasarnya,
kewujudan melahirkan (segala-galanya dalam penciptaan) adalah tidak lain
daripada Allah! Sila ambil perhatian bahawa dengan kewujudan melahirkan (sh'ay)
kita merujuk kepada Dimensi Nama yang membentuk kewujudan. Satu boleh berfikir
dan merenung intipati penciptaan dan kewujudan, tetapi kita tidak boleh
memikirkan Zat mutlak Allah. Sukar dibayangkan dan tidak sesuai; sesungguhnya
ia benar-benar mustahil! Ini kerana salah satu yang telah dicipta dengan
ungkapan Nama-Nama Allah tidak dapat memahami sepenuhnya Zat Mutlak Allah!
Walaupun pengetahuan ini didedahkan oleh ilham ilahi - yang mustahil - ia
adalah mustahil. Inilah sebabnya mengapa ia dikatakan 'jalan usaha itu berakhir
dengan ketiadaan.
HU'Allahulladhiy la ilaha illa HU! Sama ada
melalui wahyu atau melalui kesedaran, HU adalah intipati dalaman realiti segala
sesuatu yang dilihat ... Untuk tahap bahawa, kerana pantulan Akbariyyah, kagum
pertama kemudian ketiadaan berpengalaman dan, oleh itu, Realiti Hu tidak boleh
menjadi dicapai! Penglihatan tidak dapat mencapai HU! HU menandakan kekaburan
mutlak dan tdk dimengerti! Sebagai perkara fakta, semua nama, termasuk Allah
disebut berkaitan dengan HU dalam al-Quran!
"HU ALLAH adalah AHAD."
"HU adalah RAHMAN dan RAHIM."
"HU adalah Awwal, AKHIR, ZAHIR dan BATIN."
"HU adalah Aliy dan AZIM."
"HU adalah SAMI dan BASIR." Dan juga tiga ayat terakhir Bab al-Hashr ... Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa menggunakan HU sebagai awalan untuk Nama lain adalah pertama untuk menubuhkan bandingan (tanzih) dan kemudian untuk menunjukkan persamaan (tashbih) berkenaan dengan Nama yang diberikan. Ini harus diingat pada setiap masa.
"HU ALLAH adalah AHAD."
"HU adalah RAHMAN dan RAHIM."
"HU adalah Awwal, AKHIR, ZAHIR dan BATIN."
"HU adalah Aliy dan AZIM."
"HU adalah SAMI dan BASIR." Dan juga tiga ayat terakhir Bab al-Hashr ... Ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa menggunakan HU sebagai awalan untuk Nama lain adalah pertama untuk menubuhkan bandingan (tanzih) dan kemudian untuk menunjukkan persamaan (tashbih) berkenaan dengan Nama yang diberikan. Ini harus diingat pada setiap masa.
Ahmed Hulusi
Comments
Post a Comment