Posts

Showing posts from 2023

Bengkak di bahagian Dahi anak selepas terapi AktifOtak

Image
■ Bukan semua ada bengkak di kawasan dahi...tidak perlu risau.. ada anak - anak yang berkeadaan begini (bengkak di bahagian dahi/frontal lobe) selapas terapi AktifOtak  ■ Frontal cortex/lobe adalah bahagian hadapan(dahi) yang sangat penting dalam pembuatan keputusan, lojik thingking dsb. ■ Pembengkakan yang berlaku disebabkan toksik yang di nyah keluar dari bahagian dalam kepala. ■Ia juga adalah 'healing effect' terapi AktifOtak. ■Namun ibubapa perlu meneruskan terapi AktifOtak dengan mengurut  bahagian yang sakit atau benjolan dimana  urutan dibuat  secara perlahan. ■Balut seperti biasa seperti mana yang telah diajar oleh terapis. FUNGSI ASAS FRONTAL LOBE (DAHI)

Limestone Powder (Menurunkan Potassium)

Image
📌 Manfaat limestone kpd pesakit buah pinggang  1) Bind phosphate yg berlebihan  2) Merendahkan potensi asid yg membebankan buah pinggang (potential renal acid loads - PRAL) 3) membekalkan sumber kalsium kpd tulang 📌 Perbezaan Limestone vs Sodium bicarbonate  🩵Limestone mengandungi calcium carbonate & sedikit magnesium.. Ia akan berkerja dalam usus & dikeluarkan dari badan melalui air besar 🩵Sodium bicarbonate pula berkerja dlm buah pinggang & dikeluarkan dari badan melalui air kecil PEMBELIAN LIMESTONES POWDER, BOLEH KLIK LINK DI BAWAH :👇  👉👉👉👉 https://shp.ee/uyrwhw9 📌Cara amal limestone untuk turunkan potassium  🩵Ambil secubit / 0.333g limestone + jus oren / jus buah sitrus... Minum sekali sehari.

BYLAWS OF CREATION

Image
▶️You project everybody in it ▶️One particle expands to infinity  ▶️When expand to infinity in fractals moments, you printing everybody in it ▶️So in actuality, is one particle that print everbody in it  ▶️So you projecting me and all your coworkers and everything you see from within, is nobody outside of you. ▶️You actually project from within everybody in it. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ ▶️We are simply popping in and out of parallel realities. In and out of time space. ▶️For example, we are made from one particle, which in the beginning had no laws. ▶️ Because this particle has no laws, this particle starts to vibrate at an infinite amount of speed, and the same particle starts to appear next to itself and next to itself to infinity. ▶️ So, that's why are all made from this one particle, but it is vibrating from a different time space to itself consciously. ▶️That is why we are all interconnected, and we are ONE. Ther is no separation. ▶️The only thing that is different is the exp

ERTI SOLAT 24 JAM YANG DISALAHERTIKAN

▶️Korang baru dikatakan solat jika sudah mencapai tauhid la ila ha ila ana . ▶️Perintah solat hanya diberikan kepada Nabi Musa yang sudah mencapai tingkat tauhid la ila ha ila ana. ▶️Jadi realitinya tauhid korang masih lagi tidak kesampaian jika masih lagi tauhid  La ilahaila allah, Lailahaila huwa, Lailahaila anta yang mana masih belum dikategorikan sebagai Solat. ▶️Solat itu bukan menyembah ▶️Solat itu adalah SEDAR dengan kehadiranNYA kerana DIA tidak pernah meninggalkan KITA. ▶️Di ketika ini, walaupun kita membuat apa2 pekerjaan, kita TIDAK pernah tidak solat. ▶️Solat tingkatan tinggi yang dinyatakan di dalam quran adalah solat yang tidak terkongkong oleh ruang dan waktu. ▶️JIka kita benar2 faham, solat itu adalah setiap detik nafas kita. ▶️ Apa pula erti kelahiran? Kelahiran itu apabila ruh ditiupkan ke dalam tubuh. ▶️Apa pula erti kematian? Apabila ruh keluar dari tubuh  ▶️Bila ruh ditiupkan ke dalam tubuh? Bila tubuh sudah sempurna, di mana apabila telah selesai penciptaan tubuhm

Brain Oil Stimulation @ BOS

Image
✅ 'Brain Oil Stimulation' atau BOS adalah cara semula jadi untuk meningkatkan fungsi kognitif dan kesejahteraan keseluruhan otak anda. Ia dibuat dengan campuran minyak pati asli dari herba-herba kualiti tertinggi dan terpilih. 📌 Berikut adalah beberapa faedah menggunakan BOS. 1️⃣BOS membantu meningkatkan ingatan, tumpuan relaxation dan juga mood. 2️⃣BOS juga dapat mengurangkan tekanan di tempat kerja dengan membantu mengurangkan sakit kepala dan merehatkan otot di kepala dan leher. 3️⃣BOS juga mengandungi anti-radang dan antioksidan yang boleh membantu melindungi otak disebabkan oleh radikal bebas dan keradangan. Ini penting kerana keradangan boleh menyebabkan penyakit dan menyumbang oksidatif kepada neurodegenerative. 4️⃣ BOS mampu meningkatkan aliran darah dan meningkatkan kesihatan mental dengan  mengurangkan tahap kortisol iaitu hormon yang boleh memberi  kesan negatif terhadap fungsi kognitif.  BOS boleh didapati di : ⭐shopee.com.my/aktifotak ⚡01

Kebodohan Si Peniru Menjadi Warisan Turun Temurun.

Image
Kebodohan Si Peniru Menjadi Warisan Turun Temurun. ✅Al-Quran merujuk kepada orang-orang ini sebagai: "Mereka hanya mengikut sangkaan dan keinginan ego (pengetahuan) tentang Hakikat sebenarnya telah datang kepada mereka dari Rabb mereka (hakikat Nama-nama yang membentuk intipati mereka) ." (Qur'an 53:23) ✅ "Dan mereka tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Mereka hanya mengikut andaian, dan benar-benar, andaian tidak akan mencerminkan kebenaran." (Al-Qur'an 53:28) "Dan sangkaan kamu terhadap Rabb kamu telah menyebabkan kamu kebinasaan, dan menjadikan anda salah seorang daripada mereka kerugian." (QS 41:23) ✅Dualiti pastinya bentuk penindasan diri yang paling teruk! ✅Seseorang yang gagal untuk mengenal dan memahami Allah, seperti yang diwahyukan oleh Nabi Muhammad (saw), tidak mempunyai peluang untuk mengetahui asal usul kesedarannya, masuk ke dalam dimensi kesedaran atau menilai alam semesta dengan wawasan tentang realiti sebenarnya.

Kenapa kita selalu ditakutkan dengan Pottasium Tinggi?!

Image
✅Pottasium adalah sumber nutrient yang paling penting dalam tubuh. ✅Jumlah Pottasium yang diperlukan dalam badan adalah 4700 mg. ✅Pottasium diperlukan untuk melindungi buah pinggang kita kecuali  yang sudah dialisis atau di stage 5. ✅Kenapa badan kita Amat2 memerlukan  Pottasium? 1️⃣"Sodium Potassium Pump" merupakan bateri sel kita. 2️⃣Pump ini diperlukan untuk mengerakkan sel elektrik dalam badan. 3️⃣Pump ini sgtbberguna  untuk mucle contractions, arteri,jantung & kidney. ✅ Potassium diperlukan dalam badan sebagai pemangkin untuk glukos masuk ke dalam sel.Jika tidak, glukos akan 'build up' dan akan menyebabkan 'high blood glukos' dan risiko untuk penyakit diabetes lebih tinggi.

Saya balut kepala sahaja, yang lain saya tak buat..!!!

Image
✅Saraf-saraf di seluruh badan memainkan peranan penting dalam menghubungkan sistem saraf pusat (otak dan saraf tulang belakang) dengan pelbagai bahagian badan.  ✅Saraf-saraf ini bertindak sebagai saluran untuk menghantar impuls elektrik antara otak dan anggota badan, membolehkan kita berinteraksi dengan persekitaran, menggerakkan otot-otot, merasai suhu, sentuhan, tekanan, dan memainkan fungsi lain yang penting bagi keseimbangan dan kesehatan tubuh. ✅ Balutan tangan.. kaki.. badan.. bukan sahaja untuk yg ada masalah sensory.. tapi sama penting seperti kepala. ✅Sebenarnya saraf2 halus yg hantar maklumat ke otak sangat banyak di bahagian tangan dan kaki, setiap angota saling memerlukan!. ✅Oleh itu, jangan tinggal step tersebut. apabila aliran darah & oksigen meguasai seluruh angota hasilnya sangat memberangsangkan. ✅Kegunaan saraf-saraf ini adalah untuk menyampaikan impuls elektrik dari otak dan saraf tulang belakang ke tangan dan juga menghantar impuls dari tangan kembal

Terapi AktifOtak bukan JALAN PINTAS

Image
TIADA JALAN PINTAS ✅Jangan risau.. teruskan usaha Tuan Puan dalam merawat anak. Kadang² kita terlalu fokus pada perubahan yang NEGATIF sehingga terlupa yang POSITIF tu sangat banyak. ✅Kena ingat kita manusia, manusia berubah - ubah. Aktifotak tak jadikan anak² mesin yang boleh di setting!!! Bertindak baik sepanjang hayat!!! ✅AktifOtak jadikan anak² ke arah yang lebih baik dan dalam masa yang sama anak² akan menunjukkan perangai sebenar seorang budak. ✅Seperti yang diterangkan, apa sahaja perubahan POSITIF dan NEGATIF bagus untuk perkembangan. Walaupun mereka ulang perangai² sebelum ni. ✅Ingat, mereka sangat pakar dalam manipulasi😇. Jika kita BERHENTI terapi atas badan mereka. Mereka boleh tersenyum sengih menandakan mereka berjaya mengatasi kita. Anak² sangat cerdik. ✅Kita jangan sekali - kali KALAH dan kena atasi mereka. Beri masa dan peluang jangan risau. Ia perlukan masa untuk berubah!!! SOP 16 sesi bersama terapis adalah untuk berkongsi ilmu!!!  ✅Selebihnya ibubapa per

Apa itu Antibiotics?!

Antibiotics terdiri dari dua perkataan iaitu ✅1) anti = berasal dari bahasa inggeris maksudnya; hapus / musnah / cegah / melawan / menolak / menghancur ✅2) biotics = berasal dari bahasa Greek maksudnya; hidupan ✅Jadi gabungan dua perkataan ini membawa maksud MENGHAPUS HIDUPAN ✅Drug ini akan MEMBUNUH SEGALA HIDUPAN seperti bakteria, kuman, virus, kulat TERMASUK DIRI KITA ✅ Drug ini boleh menyebabkan kita menjadi loyal customer kepada hospital / klinik ✅Kita akan jadi pelanggan tetap mereka, kerana sistem imun kita akan musnah & kita mudah dapat jangkitan walau dengan kuman / bakteria / virus / kulat yg amat lemah ✅Drug ini juga boleh menyebabkan hidupan ini bermutasi menjadi lebih banyak strain & menjadi lebih perkasa ✅Sepanjang hidup kita... dah tentu berpuluh kali kita ambil drug antibiotik ✅Jadi kita perlu baik pulih kerosakan ini dengan cara mengganti hidupan yg telah terbunuh itu dengan hidupan baru Caranya adalah ⭐grounding berkaki ayam di tempat² yg bebas dari pencemaran

Antara sahabat2 yang telah Elok Gout selepas buat LGBF.(Disertakan No HP)

Image
MASIH TAK PERCAYA..!!! HUBUNGI MEREKA SENDIRI...NO HP DISERTAKAN #AntiJualUbat #KesihatanTanggungjawabSendiri En Fairuz dari Kuantan   https://vt.tiktok.com/ZSLKUd6s3/ WhatsApp 👇 http://www.wasap.my/60148080786/ Prof Madya Dr Tun Zainal dari KL https://vt.tiktok.com/ZSN1R4Epf/ Whatsapp👇 http://www.wasap.my/60194782566 En Abu Talhah dari Kuantan https://vt.tiktok.com/ZSN1RQ3NH/ WhatsApp 👇 http://www.wasap.my/60197424860/ Tuan Rusly dari KL https://vt.tiktok.com/ZSN18ngQq/ WhatsApp 👇 http://www.wasap.my/60102855183/ Tuan Sharif dari Kuantan https://vt.tiktok.com/ZSN2v8Qxg/ Whatsapp👇 http://www.wasap.my/60139378766/ Tuan Paren Jau dari Miri https://vt.tiktok.com/ZSNgsdxwJ/ Whatsapp👇 http://www.wasap.my/60138004079/   Salah seorang sahabat gouters https://vt.tiktok.com/ZSNgsynDM/ WhatsApp GOUT Support Group👇 https://chat.whatsapp.com/LPcSTcIvrvJ244HUu4JzR8 📌Ramai y

Erti sebenar ALLAH TIDAK MENYUKAI ORANG-ORANG YANG TIDAK BERSYUKUR

✅Ayat 'Allah tidak menyukai orang yang tidak bersyukur'  biasanya mentafsirkan perbuatan tidak bersyukur sebagai tidak mengetahui nilai sesuatu, tidak bersyukur dan menunjukkan tingkah laku yang tidak menghargai kebaikan yang orang lakukan atau berikan kepada kita.  ✅Sedangkan pernyataan 'Allah tidak menyukai orang-orang yang bersyukur' menunjukkan realiti bahawa Allah mahu hamba-Nya menemui dan mengkaji nama-nama dan sifat-sifat yang dianugerahkan dalam zat mereka. ✅Oleh itu, orang yang tidak bersyukur adalah mereka yang tidak menjalani kehidupan mereka dengan nama dan kualiti yang membentuk realiti sedar mereka, malah menghadkan kewujudan mereka kepada badan fizikal dan rangsangan dan keinginan fizikal semata-mata, menjalani kehidupan mereka seolah-olah satu-satunya tujuan mereka. kewujudan adalah untuk memuaskan keinginan badan.

Pemikiran Primitif yang dibawa oleh ahli agama

Image
✅Betapa primitifnya untuk berfikir bahawa ada Tuhan di langit, dengan malaikat utusan di bawah perintahnya, dan nabi utusan di bumi!  Betapa kuno untuk berfikir bahawa mereka yang mematuhi perintah-Nya akan dimasukkan ke syurga, dan mereka yang tidak mematuhinya akan dicampakkan ke dalam api neraka sebagai azab! ✅Orang-orang ini tidak tahu tentang hakikat Allah dan tidak memahami dimensi yang disebut sebagai 'malaikat.  ✅Mereka tidak tahu bahawa konsep 'utusan' tidak wujud dalam Islam.  Islam menjelaskan tentang 'Risalah' dan 'Nubuwwah', yang sebenarnya mempunyai makna yang sangat berbeza daripada konsep umum mereka.  Mereka tidak tahu pun tujuan agama kepada manusia! ✅Orang yang mengamalkan realiti bersatu yang didedahkan oleh agama Islam dengan meniru, tanpa mencerna 'sistem' yang mendasarinya, sentiasa jatuh ke dalam konsep yang salah.  ✅"Oleh kerana tiada Tuhan di luar sana, dan kerana Dia yang dinamakan dengan nama Allah adalah

Toksik dalam produk Antipeluh & Bau Badan

Image
BILA PAKAI DEODORANT, PERNAH TAK KORANG RASA GATAL2 KETIAK DAN RASA TAK SELESA?  KETIAK PULAK MERAH & KULIT TERASA ROSAK  .!! 📌Toksin dalam Produk Antipeluh & Cegah Bau Badan ✅ Bahan kimia yang paling biasa ditemui dalam deodoran dan antipeluh ialah : 1️⃣paraben 2️⃣ triclosan 3️⃣phthalates 4️⃣propylene glycol  5️⃣aluminium.  ✅Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa paraben boleh menjejaskan mekanisme sel payudara normal dan berpotensi mempengaruhi pertumbuhan abnormal mereka, yang membawa kepada peningkatan risiko kanser payudara. ✅Penyelidikan telah mengaitkan bahan-bahan ini dengan beberapa keadaan perubatan termasuk jenis kanser dan masalah perkembangan reproduktif. ✅Deodoran juga mengandungi sebatian aluminium-zirkonium (ia adalah bahan kimia yang paling berbahaya dalam deodoran). Mereka adalah punca gangguan seperti sakit kepala, asma, gangguan pernafasan dan penyakit jantung. Deodoran juga mengandungi aluminium klorohidrat yang mengakibatkan perkembangan g

Memang salah kalau korang just tengok Total Kolesterol! Kiraan ni lagi TEPAT untuk tentukan samada korang berisiko ada penyakit JANTUNG..!!

Image
📌 TRYGLYCERIDE yang tinggi boleh menyumbang kepada pengerasan arteri atau penebalan dinding arteri (arteriosklerosis)!!! 📌Cara kiraan paling TEPAT untuk risiko penyakit Jantung ( penyelidikan telah dibuat di Harvard) berbanding dengan hanya tengok Total Cholesterol. Kaedah:  ✅Ambik bacaan Blood Test terbaru. ✅Tengok kat LIPID PROFILE ✅ Cari bacaan  1️⃣TRYGLYCERIDE 2️⃣HDL Contoh Kiraan: Tryglycride 150(mg/dl);  HDL 50(mg/dl) Oleh itu 150 /50 = 3 (jika bacaan 3, ada risiko 16x lebih berisiko terkena penyakit jantung) Tryglycride 100(mg/dl)  ; HDL 50(mg/dl) Oleh itu 100/50 = 2 (sihat@pengaliran darah cantik) ✅LEBIH TINGGI RATIO, SEMAKIN BERISIKO PENYAKIT JANTUNG  Contoh kiraan di atas : ✅Tryglycride 1.15mmol equal to 20.7mg/dl ✅HDL 1.31mmol equal to 23.58mg 📌1.15/1.31 = 0.87 (sihat) Atau 📌20.7/23.58 = 0.87(sihat) BENARKAH KOLESTROL BAHAYA!!👇 SILA HADAM http://tarmizitaha.blogspot.com/2020/10/benarkah-kolesterol-bahaya.html Cara mudah untuk mengh

Kenapa kadang2 Tekanan darah tinggi PERLU..! Sila Hadam

Image
✅Tekanan BP umpama RPM kereta ✅Ada waktu perlu tinggi & ada waktu tak elok tinggi ✅Kalau waktu ia perlu tinggi... Kita tahan dgn ubat... Kita akan mati 📌Contohnya kereta kita nak mendaki bukit / nak memotong... Kita nak tekan minyak supaya rpm kereta kita lebih tinggi & kuasa enjin lebih gagah... Tapi kita tak boleh tekan, sebab pomen letak batu penyendal dibawah pedal minyak ✅Natijahnya kereta kita tak larat nak naik bukit / nak memotong ✅Bodoh ke cerdik pomen yg letak batu itu ✅Bayangkan kita nak memotong / kita nak mendaki tak ada pickup... kita boleh terbunuhkan ✅Batu penyendal itu sama dgn ubat BP ✅Org yg bijak adalah org yg beri ruang kepada badan untuk naikkan BP bila perlu ✅Org dungu adalah org yg halang bp tinggi & abaikan penyebab ia tinggi ✅Cuba kita letak diri kita sebagai jurutera JKR ✅Bayangkan apa akan berlaku jika jalan sempit & jalan rosak ✅Atau bayangkan apa akan berlaku jika kiri kanan jalan byk peniaga haram ✅Atau bayangkan a

Erti Neraka Sebenar

✅Semasa kita masih hidup, kita masih dalam proses membentuk diri kita yang dipanggil neraka. ✅Pembentukan yang berlaku di neraka adalah seperti pembasuhan terakhir sisa-sisa kotoran yang kita bawa bersama kita dari kehidupan dunia. Seperti pemurnian emas dengan api, ia tidak menambah nilai kepadanya; hanya pembersihan sahaja. ✅Oleh itu, neraka bukanlah tempat pembentukan, tetapi api penyucian. ✅Api neraka menyucikan perkara-perkara yang kita perolehi di bumi, supaya kita boleh masuk syurga sebagai makhluk suci. ✅Tanpa mengira puncanya, setiap orang mengalami fasa pertengahan dalam hidup mereka, fasa di mana mereka mengalami pembakaran dalaman neraka yang berlaku ketika ini  ✅Pembakaran ini, yang dikenali sebagai 'api neraka', adalah satu cara untuk membersihkan diri kita daripada keadaan yang tidak sesuai yang menghalang kewujudan syurga kita. ✅ Mereka yang ditakdirkan hidup di neraka. selama-lamanya, akhirnya akan mencapai keadaan suci selepas ujian yang panjang. ✅ Tetapi pada

Terapi 'Head Down Tilt' (HDT) untuk pesakit CKD (Chronic Kidney Disease)

Image
Terapi 'Head Down Tilt' (HDT) ✅ Pesakit  baring pada kedudukan senget dengan kepala dan perutnya pada sudut yang lebih rendah daripada bahagian bawah badan.  ✅Ini membantu darah mengalir ke atas dan berkumpul di sekeliling kawasan buah pinggang, menyediakan akses kepada nefron sisa hidup badan. ✅Konsep HDT ni bertujuan untuk menukar graviti badan.  ✅Sel buah pinggang bahagian bawah sebenarnya lagi parah daripada bahagian atas.  ✅Bayangkan penapis, bahagian bawah rosak banyak manakala bahagian atas pula  kurang rosak.  ✅HDT ini bertujuan untuk terbalikkan titik graviti tadi.  ✅Bila kita dalam keadaan HDT, proses tapisan darah itu memberi fokus kepada bahagian atas buah pinggang sebab titik graviti sudah bertukar.  ✅Filter rate per minit akan jadi lebih baik, dan diharapkan urea & creatinine dapat dibuang lebih banyak." ✅Jangkamasa permulaan boleh buat selama 30minit 📌Head Down Tilt Bed to boost immune 

Sampai bila saya nak buat Terapi AktifOtak ni..?

Image
✅Habis 16 sesi.. parents wajib buat keseluruhan badan di rumah anak (minimum setahun) ✅Kemudian.. jika selepas setahun. Kita ada kekangan masa atau apa2 saja.. jangan tinggal terapi kepala untuk 3 tahun. ✅Jika ingin lepaskan terapi selepas 3 tahun.. buat secara berperingkat.. 2 hari sekali .. 3 hari sekali.. buat untuk sepanjang hidup pun apa masalahnya... Benda baik..

Biodata En Hanif Shahabudin - Terapis AktifOtak cover area Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Image
En Hanif bersama Babah sekitar tahun 2018. 📌Warga2 selatan termasuk di Negeri Sembilan, Melaka & Johor yang berminat untuk mendapatkan perkhidmatan terapi OTG (On The Go) oleh En Hanif, boleh hubungi no di bawah : http://www.wasap.my/60199317801/MinatTerapiOTGSelatan ✅En Hanif antara terapis terawal AktifOtak iaitu bermula sebagai terapis pada tahun 2018 ✅ Berumur 28 tahun ✅ Tinggal di Melaka ✅ Seorang yang berpengalaman dan berpengetahun luas berkenaan terapi anak2 Istimewa. ✅Bersedia memberi perkhidmatan kepada parent2 yang berada di Negeri Sembilan, Melaka & Johor dengan harga yang sangat berpatutan. Circa 2018 Video awal semasa penubuhan Klinik AktifOtak di mana En Hanif antara terapis terawal kami.👇 https://youtu.be/bQhPcZxngVo 📌Alhamdulillah…selesai OTG di rumah adik Fathullah di Tampin.. Selepas 3 hari bersama Aktif Otak Tantrum berkurang.. In shaa allah there will be more positive changes in future.. Tahniah

Kursi di 7 langit atau Langit ke 7??

Image
✅Dimanapun kursi, bukan apa yang boleh kita bayangkan seperti cerita karut yang diceritakan oleh agamawan2 di luar sana. ✅Mereka meletakkan 'Kursi di 7 langit, dan Arasy' (arah) di atas Kursi, kemudian mencari petunjuk dalam parameter ini, sedangkan Dia hadir dengan ZatNya di setiap zarah". ✅Zat Mutlak Allah  adalah tidak terhingga, jadi jika Dia hadir dengan Diri-Nya yang Tidak Terhingga dalam setiap zarah, dalam setiap dimensi, maka pada hakikatnya tidak ada zarah apa pun, yang ada hanyalah Yang Kekal. ✅ Selagi kita gagal memahami Infiniti Allah sepenuhnya dari sudut Keesaan-Nya (Wahidiyyah), pemahaman kita tentang Islam dan Iman tidak akan pernah mencukupi.  ✅Al-Qur'an menggambarkan keadaan orang seperti ini 📌 "Tidakkah kamu melihat orang yang mendewakan 'hawa'nya (keinginan naluri, bentuk badan, diri yang berkhayal)?" (Al-Quran 25:43) ✅Orang ramai telah mencipta tuhan dalam imaginasi mereka berdasarkan pengkondisian mereka sendiri, d

Soalan: Sejauh manakah bahaya tahap Kreatinin untuk pesakit CKD/Dialisis? oleh Dr Biswaroop Roy Chowdhury

Image
Soalan: Sejauh manakah tahap Kreatinin untuk pesakit CKD/Dialisis?  Apakah asas saintifiknya? Dr Biswaroop  ✅Kreatinin Tinggi Bukan Musuh kita! ✅ Kreatinin adalah perkataan yang biasa kita dengar, kebanyakannya berkaitan dengan peningkatan bahaya kepada pesakit buah pinggang.  ✅ Ia adalah perkataan yang menakutkan dan jika tahap Kreatinin meningkat dalam badan. ✅Elok kita faham apa yang dimaksudkan dengan peningkatan tahap Kreatinin dan bila kita faham,  perlahan lahan  ketakutan kita  akan lenyap. ✅ Bila ketakutan hilang, automatik kadar pesakit pun akan berkurangan dari menjadi  pesakit buah pinggang. ✅ Tanya doktor korang apa paras normal Kreatinin dalam badan dan biasa dokter akan  memberitahu korang purata bacaan adalah 1.2 mg setiap desiliter. ✅Kemudian tanya, bagaimana jika Creatinine meningkat melebihi angka normal ini?  ✅Biasa dokter akan cakap  bahawa buah pinggang anda tidak berfungsi dengan baik dan anda tidak sihat. ✅ Korang patut tanya tentang bera