PERSOALAN KUBUR
Persoalan yang tidak ada penghujungnya!
Masih banyak yang perlu dipelajari dalam masa yang terhad!
Banyak yang dinyatakan sebagai simbol dan kiasan yang sesuai dengan keadaan
masyarakat 1.400 tahun yang lalu
Menurut hadis sahih, ketika seseorang dikuburkan di kuburnya, dua malaikat 'Munkar' dan
'Nakir' datang dan bertanya: "Siapakah Rabbmu? Siapa Nabi kamu? Apakah Kitabmu? "
Anda mungkin
tertanya-tanya siapa malaikat ini, di mana dan bagaimana mereka datang , adakah mereka muncul dalam bentuk yang sebenarnya atau yang lain
kepada orang yang berbeza, dan adakah semua orang akan menemui mereka tanpa terkecuali ...
Konsep malaikat merujuk
kepada fenomena tanpa dimensi fizikal atau parameter yang berkaitan dengan
jirim; malaikat tidak mempunyai ketinggian, berat atau bentuk. Oleh itu,
kedatangan mereka di alam kubur pastinya bukan masalah lokasi! Apa pun itu,
kita dapat menyebutnya dimensi atau keadaan (ahwal)kewujudan.
Oleh kerana keadaan kewujudan didasarkan pada prinsip holografik, akan lebih tepat untuk menganggap malaikat sebagai unjuran pelbagai potensi dan kekuatan dalam sistem manusia, bukan sebagai makhluk luaran. Dengan cara ini, kita dapat melihat malaikat (sifat dalaman kita), yang dikatakan terdiri dari cahaya pengetahuan (nur), sebagai bentuk yang menjadi Nyata dalam kesadaran seseorang sebagai ciptaan otak, berdasarkan pangkalan data dan keadaan rohani seseorang itu.
Oleh kerana semua data dimuat ke dalam roh dan orang yang berkenaan memulakan
hidupnya dengan badan rohani setelah mati, pangkalan data seseorang di dunia
ini tetap berlaku dan penting di akhirat.
Ini bererti
bahawa kemampuan untuk bertanya ada pada setiap individu dan
akan menjadi aktif dalam kesadarannya, ketika orang itu berada di kubur,
bertanya kepada mereka dalam bentuk baru mereka.
Soalan ini
membincangkan tiga perkara yang dinyatakan di atas.
Harus diingat
bahawa orang yang bersangkutan tidak akan ditanya, "Siapa Tuhanmu?"
tetapi "Siapa Rabb kamu?"
Kenapa begitu? 'Tuhan' memberi maksud adanya Tuhan yang diluar sana, sementara 'Rubbubiyyah' merujuk kepada dimensi batin dalam hakikat makhluk. Jawapan untuk soalan ini, berdasarkan keadaan dan keadaan persekitaran, serta pengalaman orang itu, secara automatik, 'Rabbku adalah' Allah. '
Sebenarnya, jawapan ini mesti berdasarkan rahsia huruf 'Ba'. Saya ulangi, jawapannya adalah hasil automatik dari keseluruhan jangka hayat dan gaya hidup yang bersangkutan, bukan hanya sebutan kata.
Hampir setiap orang yang mengalami kematian akan
mengalami perasaan takut,kerana tiba-tiba mereka akan menghadapi keadaan
kewujudan yang tidak pernah dijangkakan atau difikirkan di dunia. Pada
peringkat ini, setiap individu secara automatik akan mempersoalkan masa lalu
mereka; mereka akan memikirkan samada betul dan salah apa yang telah mereka lakukan.
Sesungguhnya,
setiap orang yang memasuki kubur mereka dan menghadapi realiti keadaan
kewujudan baru ini, pasti akan mempersoalkan kehidupan dan kepercayaan mereka
semasa di bumi, dan menilai berapa banyak yang telah mereka persiapkan untuk
akhirat dan di mana adakah mereka telah melakukan dengan betul dan tepat.... Ini adalah tahap di mana malaikat Munkar dan
Nakir menampakkan diri kepada mereka dalam konsep holographic.
Setiap orang,
setelah memasuki kehidupan baru ini, secara automatik akan menyoal dan
memeriksa dirinya untuk melihat sejauh mana persiapan mereka untuk menghadapi
keadaan di tempat baru ini.
Terdapat dua
kemungkinan gaya hidup dalam kehidupan duniawi ini.
Iaitu mereka yang
membentuk dan menjalani kehidupan mereka berdasarkan pemahaman yang benar
tentang yang bernama 'Allah', atau yang gagal mengenali kenyataan ini dan
menjalani kehidupan yang bertentangan dengan sistemnya, dengan anggapan ada
benda-benda luaran atau berhala-berhala 'di luar sana'!
Jom kita periksa samada kita mengetahui dengan pasti ...
Sekiranya kita
berusaha mengungkap kebenaran sesuatu dengan makna dan sifat yang menggambarkannya, kemungkinan untuk mencapai kebenaran sebenarnya sangat
kecil, kerana ini adalah prosedur yang rumit! Kata-kata tidak mencukupi untuk
menyatakan pengalaman, dan dengan demikian, mencapai kebenaran melalui
kata-kata hampir mustahil.
Seperti ketika
kita melihat mimpi yang mempunyai kesan kuat dan cuba menerangkannya kepada
orang lain. Apa sahaja yang kita katakan tidak akan mencukupi untuk meluahkan
perasaan sepenuhnya.
Begitu juga, para
Rasul dan Nabi melihat dan mengalami banyak perkara dalam kesedaran mereka,
bahkan kadang-kadang disokong oleh pengalaman visual. Tetapi ketika
menggambarkan pengalaman mereka dengan kata-kata, ungkapan itu selalu jauh dari
mencukupi. Itulah sebabnya apabila bahan bacaan seperti ini harus difikirkan dan cuba difahami, pengalaman yang dimaksudkan dengan kata-kata, bukan
kata-kata luaran sahaja.
Sesungguhnya,
kata-kata sangat terhad dan lemah dalam menyatakan perasaan dan pengalaman.
Sekiranya orang
menjalani hidup mereka sesuai dengan kenyataan Allah, adakah mereka juga akan
menilai pengetahuan yang disampaikan oleh Nabi dengan sempurna dan mengarahkan
kehidupan mereka dengan sewajarnya?
Mengapa ada
pertanyaan "Siapakah Nabi anda?" dan bukan "siapakah
Rasulmu?" sedangkan 'iman kepada Nabi' disebutkan baik dalam 'Shahada' dan
juga dalam banyak ayat di dalam Al-Qur'an?
Terdapat dua
jawapan untuk ini:
1. Kesempurnaan
Risalah mengungkapkan realiti kewujudan, yang membahas persoalan pertama.
2. Syarat-syarat
yang akan memberi keselesaan kepada orang yang bersangkutan dalam situasi
tersebut berkaitan dengan sama ada mereka telah atau tidak menggunakan
pengetahuan yang disampaikan dengan sempurna oleh Nubuwwah.
Sebagai contoh,
semua amalan yang mengandungi 'doa' mengenai akhirat seseorang, dan semuanya
telah ditentukan melalui kesempurnaan anugerah(Nubuwwah)
Melalui amalan
ini, individu tersebut dapat menjana tenaga dan kekuatan yang dengannya mereka
dapat menanggung keadaan yang tidak baik yang menanti selepas kematian.
Sebaliknya, jika orang yang bersangkutan tidak menggunakan pengetahuan yang dinyatakan oleh Anugerah (Nubuwwah) yang sempurna dan tidak menunaikan solat yang diperlukan, mereka tidak akan mendapat cahaya (nur), tenaga dan kekuatan yang dihasilkan oleh doa itu. Dan kerana itu akan dikenakan hukuman berat / penderitaan di kubur!
Apa yang dimaksudkan dengan 'penderitaan serius' adalah akibat dari kurangnya persiapan untuk kehidupan akhirat, iaitu, kegagalan memperoleh kekuatan yang diperlukan di alam barzakh dan akhirat.
Pendek kata, ia tidak menguatkan badan
rohani untuk terus hidup holographik di dunia seterusnya.
Comments
Post a Comment