Rahman & Rahim
Kita biasanya
hanya mengatakan Bismilah tanpa banyak berfikir secara mendalam... Kemudian
kita membaca Al-Fatihah jika ada saat kematian! Manakala, Rasul Allah telah
memberi amaran kepada kita "Salat, jika tanpa Fatihah, tidak akan
diterima!"
Seperti yang kita tahu, Bismilah adalah 'Bismillah-ARRahman-arRahim'. Ia
adalah kedua-dua ayat pertama al-Quran, dan, berdasarkan pemahaman yang sama,
ayat pertama bab pembukaan, al-Fatihah.
Ada yang mengatakan bahawa Bismilah tidak boleh dianggap sebagai ayat
pertama al-Fatihah kerana ayat pertama al-Fatihah adalah "Alhamdu lillahi
Rabbil alamin" (iaitu "Hamd milik Allah, Rabb semesta alam").
Topik ini telah dibincangkan secara terperinci dalam tafsiran Allahyarham
Elmalili Hamdi terhadap al-Quran.
Saya hendak mendekati topik dari sudut yang berbeza di sini dan cuba untuk
membezakan disebabkan pengulangan. Iaitu, jika Bismilah adalah ayat pertama
al-Fatihah maka mengapa 'Rahman-arRahim' mengulangi sekali lagi dalam ayat yang
ketiga?
"Bismillah-ARRahman-arRahim
Al hamdu lillahi Rabbil alamin
Ar Rahman ar-Rahim ... "
Saya ingin menarik perhatian anda kepada misteri huruf
'B' pada awal Bismilah. Saya telah menjelaskan rahasia ini dalam Muhammad Allah dengan rujukan tafsiran
Allahyarham Hamdi Yazir ini [1] dalam hal huruf B:
Jurubahasa
mendakwa bahawa huruf B di sini menandakan sama ada 'kekhususan' atau
'persatuan' atau pun 'untuk
mendapatkan bantuan' ... Berdasarkan pemahaman ini, kata dan terjemahan untuk
Bismilah (yang bermula dengan huruf B) hendaklah:
'Kerana, atau bagi
pihak Allah yang Rahman dan Rahim 'yang menandakan kemungkinan. Ini adalah
pengakuan 'wakil'.
Untuk memulakan aktiviti dengan kata-kata 'bagi pihaknya'
bermaksud 'Saya sedang terlibat dalam aktiviti ini berhubung dengan, sebagai seorang khalifah kepada, sebagai wakil, dan
sebagai ejen kepada-Nya, oleh itu aktiviti ini bukan milik saya atau seseorang lain tetapi hanya Nya '. Inilah keadaan kemusnahan kepada
Allah (fana fi-Allah) yang berkaitan dengan konsep Unity of Existence.
Rahman dan Rahim
sifat-sifat Allah muncul dari Diri. Oleh itu, orang yang boleh mencapai nikmat
Rahman dan Rahim, kedua-dua yang nyata dan
tersembunyi, melalui keperibadian sendiri.Memandangkan pengetahuan ini, kita
boleh mengatakan bahawa, berdasarkan realiti
dilambangkan dengan huruf 'B', Rahman dan Rahim sifat-sifat Allah muncul dari
diri. Oleh itu, orang yang boleh mencapai
nikmat Rahman dan Rahim, kedua-dua yang nyata dan tersembunyi, melalui
keperibadian sendiri.
Dari kacamata lain yang jelas perkara, iaitu, aspek alam
semesta di mana individu itu mampu membuat pangamatan. Dalam erti kata lain, semua perkara boleh diamati dalam semua dimensi kewujudan
mengekalkan kewujudan mereka dengan Rahman dan Rahim kualiti yang hadir dalam Nama-komposisi dasarnya mereka (Rububiyyah).Walaupun ayat
pertama menandakan Uluhiyyah sebagai terbitan daripada intipati seseorang,
ayat-ayat
kedua dan ketiga
menunjukkan bahawa kesempurnaan Uluhiyyah, yang menjana dari sudut Rububiyyah
dalam intipati setiap individu di alam semesta, terdiri daripada Rahman dan Rahim kualiti .
Ini bermakna, ayat pertama melambangkan misteri 'mengetahui
diri sendiri' dan ayat kedua menandakan misteri 'mengetahui hakikat yang
sebenar (Ashya)'.
Setelah berkata semua ini, mari kita berfikir tentang siapa
dan apa sebenarnya kita merujuk kepada apabila membaca yang berikut semasa ruku
'dan sujud dalam salat:
"Subhana Rabbi al-Azim!"
"Subhana Rabbi al-A'la!"
Apa yang ia bermakna untuk Rabb saya
untuk menjadi Subhan, Azim dan A'la?
Apa niat disebalik mengulangi kata-kata ini? Apa yang kita
sepatutnya memahami dan merasakan semasa membuat doa ini?
Semoga Allah
membenarkan dan memudahkan kefahaman untuk kita.
Ahmed Hulusi
Comments
Post a Comment