Pecahan Sifat 20
Adapun sifat 20 ini terbahagi pecahannya kepada 4
bahagian iaitu
1.Nafsiah
2.Salbiah
3.Maani
4.Maknawiyah
Sifat Nafsiah
Adapun yang terkandung di dalam sifat Nafsiah ini,
satu sifat iaitu
1)Wujud.
Maka adalah dalil baginya
Hiya halul wajibatulizat madamati zat
khairu muaal lalatim biilah
Ertinya Hal yang wajib bagi zat selama kekal zat,
tiada dikeranakan dengan sesuatu kerana.
Maka adalah serta hakikat hal keadaanya
Mawjud pada jihin dan tiada maujud
pada Harij.
Erti jihin mawjud sifat kepada zat erti
harij memberi bekas kepada sekalian wujud sekelain alam
+-
|
Sifat Salbiah
Adapun yang terkandung di dalam sifat Salbiah ini 5
sifat iaitu:
1).Qidam
2)Baqa’
3)Mukhalafatuhu lilhawadith
4)Qiyamuhu ta’ala binafsih
5)Wahdaniah
Maka adalah dalil baginya
Hiya ibaratun annafyil malayalikubihi jalla waaza
Ertinya adalah ia ibarat menafikan barang yang tiada
patut bagi hak Allah Ta’ala jalla wa’azza
Maka adalah serta hakikat hal
keadaannya tiada mawujud pada jihin dan tiada mawujud pada Harij
Hanya yang mawujud pada khabar, yakni mengkhabarkan
sekalian kenyataan zat.
|
Sifat Ma’ani
Adapun yang terkandung di dalam sifat Maani ini 7
sifat iaitu
1)Qudrat
2)Iradat
3)Ilmu
4)Hayat
5)Sama’
6)Basar
7)Qalam
Maka adalah dalil baginya
Kullu
sifatin maujudatin kho imatin bimaujudin au jabat lahu hukmah
Ertinya tiap-tiap sifat yang mawjud berdiri kepada
yang mawjud maka mewajibkan satu hokum.
Maka adalah serta hakikat hal
keadaanya mawjud pada jihin dan mawjud kepada Harij
Erti jihin mawjud sifat kepada zat erti
harij memberi bekas kepada sekalian wujud sekelain
alam
++
|
Sifat Ma’nawiyah
Adapun yang terkandung di dalam sifat Ma’awiyah ini
7 sifat
1)Qadirun
2)Muridun
3)Hayyun
4)Sami’un
5)Basirun
6)Mutaqalimun
Maka adalah dalil baginya
Hiya halul wajibatulizat madamati zat
khairu muaal lalatam biilah
Ertinya Hal yang wajib bagi zat selama kekal zat di
keranakan oleh sesuatu kerana, maka adalah terkerana ia oleh sifat Ma’ani.
Maka kerana itulah dikatakan sifat Ma’ani itu hukum dan sifat Ma’awiyah ini
hakim.Maka lazimlah bagi hakim melaksanakan hukum.
Maka adalah serta hakikat hal
keadaannya tiada mawjud pada Jihin mawjud pada Harij.
Erti jihin mawjud sifat kepada zat, erti
harij memberi bekas kepada sekalian wujud sekelain
alam
-+
|
Zat wujud wajib – setiap yang kita lihat
Zat wujud mustahil – sesuautu yang ghaib.
Comments
Post a Comment