Fasa Perkembangan Anak Mengikut Tahun

1 TAHUN

Sosial dan Emosi
🔸Malu atau gementar dengan orang yang tidak dikenali
🔸Menangis apabila ibu atau ayah pergi
🔸Mempunyai perkara dan orang kegemaran
🔸Menunjukkan ketakutan dalam beberapa situasi
🔸Menghulurkan buku kepada anda apabila dia mahu mendengar cerita
🔸Mengulang bunyi atau tindakan untuk mendapatkan perhatian
🔸Meletakkan lengan atau kaki untuk membantu dengan berpakaian
🔸Main permainan seperti "peek-a-boo" dan "pat-a-cake"

Bahasa/Komunikasi
🔸Membalas permintaan lisan yang mudah
🔸Menggunakan gerak isyarat mudah, seperti menggelengkan kepala "tidak" atau melambai "bye-bye"
🔸Mengeluarkan bunyi dengan perubahan nada (bunyi lebih seperti pertuturan)
🔸Sebut “mama” dan “dada” serta seruan seperti “uh-oh!”
🔸Cuba untuk mengatakan perkataan yang anda katakan

Kognitif (pembelajaran, pemikiran, penyelesaian masalah)
🔸Meneroka sesuatu dengan cara yang berbeza, seperti menggoncang, menghentak, membaling
🔸Cari perkara tersembunyi dengan mudah
🔸Melihat gambar atau benda yang betul apabila ia dinamakan
🔸Menyalin gerak isyarat
🔸Mula menggunakan perkara dengan betul; contohnya, minuman dari cawan, sikat rambut
🔸Masukkan barang ke dalam bekas, keluarkan barang dari bekas
🔸Biarkan perkara berjalan tanpa bantuan
🔸Mencucuk dengan jari telunjuk (penunjuk).
🔸Ikut arahan mudah seperti "angkat mainan"

Pergerakan/Perkembangan Fizikal
🔸Mendapat posisi duduk tanpa bantuan
🔸Menarik untuk berdiri, berjalan sambil berpegang pada perabot (“berlayar”)
🔸Boleh mengambil beberapa langkah tanpa menahan
🔸Boleh berdiri sendiri

2 TAHUN

Sosial dan Emosi
🔸Meniru orang lain, terutamanya orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua
🔸Menjadi teruja apabila bersama kanak-kanak lain
🔸Menunjukkan lebih banyak kemerdekaan
🔸Menunjukkan tingkah laku menentang (melakukan apa yang diarahkan untuk tidak melakukannya)
🔸Bermain terutamanya di sebelah kanak-kanak lain, tetapi mula melibatkan kanak-kanak lain, seperti dalam permainan mengejar

Bahasa/Komunikasi
🔸Menunjuk kepada benda atau gambar apabila ia dinamakan
🔸Mengetahui nama orang yang dikenali dan bahagian badan
🔸Menyebut ayat dengan 2 hingga 4 patah perkataan
🔸Ikut arahan mudah
🔸Mengulang perkataan yang didengari dalam perbualan
🔸Menunjukkan perkara dalam buku
2 tahun bermain dengan bola besar

Kognitif (pembelajaran, pemikiran, penyelesaian masalah)
🔸Menemui sesuatu walaupun tersembunyi di bawah dua atau tiga penutup
🔸Mula menyusun bentuk dan warna
🔸Melengkapkan ayat dan rima dalam buku biasa
🔸Memainkan permainan pura-pura mudah
🔸Membina menara 4 atau lebih blok
🔸Mungkin menggunakan satu tangan lebih daripada yang lain
🔸Ikut arahan dua langkah seperti "Ambil kasut anda dan letakkan di dalam almari."
🔸Menamakan item dalam buku bergambar seperti kucing, burung atau anjing

Pergerakan/Perkembangan Fizikal
🔸Berdiri atas hujung kaki
🔸Menendang bola
🔸Mula berlari
🔸Memanjat ke atas dan turun dari perabot tanpa bantuan
🔸Berjalan naik turun tangga berpegangan
🔸Melempar bola atas tangan
🔸Membuat atau menyalin garis lurus dan bulatan

3 TAHUN

Sosial dan Emosi
🔸Salinan orang dewasa dan rakan-rakan
🔸Menunjukkan kasih sayang kepada rakan tanpa dorongan
🔸Bergilir-gilir dalam permainan
🔸Menunjukkan keprihatinan terhadap rakan yang menangis
🔸Memahami idea "milik saya" dan "miliknya" atau "miliknya"
🔸Menunjukkan pelbagai emosi
🔸Mudah berpisah dengan ibu dan ayah
🔸Mungkin kecewa dengan perubahan besar dalam rutin
🔸Berpakaian dan menanggalkan diri
Anak patung memeluk anak kecil

Bahasa/Komunikasi
🔸Ikut arahan dengan 2 atau 3 langkah
🔸Boleh menamakan perkara yang paling biasa
🔸Memahami perkataan seperti "dalam", "pada" dan "bawah"
🔸Menyebut nama pertama, umur dan jantina
🔸Menamakan kawan
Sebut perkataan seperti "saya," "saya," "kita" dan "kamu" dan beberapa kata jamak (kereta, anjing, kucing)
🔸Bercakap cukup baik untuk orang yang tidak dikenali untuk memahami kebanyakan masa
🔸Menjalankan perbualan menggunakan 2 hingga 3 ayat

Kognitif (pembelajaran, pemikiran, penyelesaian masalah)
🔸Boleh mengendalikan mainan dengan butang, tuil dan bahagian bergerak
🔸Bermain pura-pura dengan anak patung, haiwan dan manusia
🔸Melakukan teka-teki dengan 3 atau 4 keping
🔸Memahami maksud "dua".
🔸Salin bulatan dengan pensel atau krayon
🔸Membelek halaman buku satu demi satu
🔸Membina menara lebih daripada 6 blok
🔸Skru dan buka penutup balang atau pusing pemegang pintu

Pergerakan/Perkembangan Fizikal
🔸Mendaki dengan baik
🔸Berjalan dengan mudah
🔸Mengayuh basikal roda tiga (basikal tiga roda)
🔸Berjalan naik dan turun tangga, satu kaki pada setiap anak tangga

4 TAHUN

Sosial dan Emosi
🔸Suka melakukan perkara baru
🔸Memainkan "Ibu" dan "Ayah"
🔸Semakin kreatif dengan main-main
🔸Lebih suka bermain dengan kanak-kanak lain daripada bermain sendiri
🔸Bekerjasama dengan kanak-kanak lain
🔸Selalunya tidak dapat memberitahu apa yang sebenar dan apa yang dibuat-buat
🔸Bercakap tentang apa yang dia suka dan apa yang dia minat

Bahasa/Komunikasi
🔸Mengetahui beberapa peraturan asas tatabahasa, seperti menggunakan "dia" dan "dia" dengan betul
🔸Menyanyikan lagu atau menyebut puisi dari ingatan seperti "Itsy Bitsy Spider" atau "Wheels on the Bus"
🔸Bercerita
🔸Boleh sebut nama depan dan belakang
🔸Kanak-kanak membaling bola

Kognitif (pembelajaran, pemikiran, penyelesaian masalah)
🔸Menamakan beberapa warna dan beberapa nombor
🔸Memahami idea mengira
🔸Mula memahami masa
🔸Mengingat bahagian cerita
🔸Memahami idea "sama" dan "berbeza"
🔸Melukis seseorang dengan 2 hingga 4 bahagian badan
🔸Menggunakan gunting
🔸Mula menyalin beberapa huruf besar
🔸Bermain permainan papan atau kad
🔸Memberitahu anda apa yang dia fikir akan berlaku seterusnya dalam sebuah buku

Pergerakan/Perkembangan Fizikal
🔸Melompat dan berdiri di atas satu kaki sehingga 2 saat
🔸Menangkap bola yang melantun pada kebanyakan masa
🔸Tuang, potong dengan pengawasan, dan tumbuk makanan sendiri

5 TAHUN

Sosial dan Emosi
🔸Ingin menggembirakan kawan
🔸Ingin menjadi seperti kawan
🔸Lebih cenderung untuk bersetuju dengan peraturan
🔸Suka menyanyi, menari, dan berlakon
🔸Menunjukkan keprihatinan dan simpati terhadap orang lain
🔸Sedar tentang jantina
🔸Boleh memberitahu apa yang sebenar dan apa yang dibuat-buat
🔸Menunjukkan lebih kebebasan (contohnya, boleh melawat jiran sebelah sendirian [pengawasan orang dewasa masih diperlukan])
Kadang-kadang menuntut dan kadang-kadang sangat bekerjasama
5 tahun bermain gitar

Bahasa/Komunikasi
🔸Bercakap dengan sangat jelas
🔸Bercerita ringkas menggunakan ayat penuh
🔸Menggunakan masa hadapan; sebagai contoh, "Nenek akan berada di sini."
🔸Sebut nama dan alamat

Kognitif (pembelajaran, pemikiran, penyelesaian masalah)
🔸Mengira 10 atau lebih perkara
🔸Boleh melukis seseorang yang mempunyai sekurang-kurangnya 6 bahagian badan
🔸Boleh mencetak beberapa huruf atau nombor
🔸Menyalin segi tiga dan bentuk geometri lain
🔸Tahu tentang perkara yang digunakan setiap hari, seperti wang dan makanan

Pergerakan/Perkembangan Fizikal
🔸Berdiri dengan satu kaki selama 10 saat atau lebih lama
🔸Hop; mungkin boleh ponteng
Boleh buat jungkir balik
🔸Menggunakan garfu dan sudu dan kadangkala pisau meja
🔸Boleh guna tandas sendiri
🔸Buaian dan panjat

RUJUKAN & BACAAN LANJUT:

CDC/Pusat Kebangsaan Kecacatan Kelahiran dan Kecacatan Perkembangan (NCBDDD). Halaman terakhir dikemas kini: 10 Mei 2016.
Skala Denver II
Penyesuaian dan penyeragaman alat Barat untuk menilai perkembangan kanak-kanak dalam konteks berpendapatan rendah bukan Barat. Abessa TG et al. Kesihatan Awam BMC. 2016 Jul 28;16(1):652.
Alat Pemeriksaan dan Penilaian Perkembangan dan Tingkah Laku Secara Percuma. Akademi Pediatrik Amerika

Comments

Popular posts from this blog

Gallstones dalam Hati & Pundi Hempedu - Punca utama penyakit KRONIK yang amat jarang diceritakan dan cara MUDAH Untuk mengeluarkannya.

Cara mudah cuci kolon & usus kecil (small intestine)

"Reverse Kidney Stage" anda melalui Plan Pemakanan yang komprehensif.